Aloitussivu / Asiointi maistraatissa

Asiointi maistraatissa

Käyntiasiointi

Maistraattien yksiköiden yhteystiedot ja aukioloajat löydät sivustomme Yhteystiedot- osiosta

Sivun alkuun

Sähköinen ajanvaraus

Sähköinen ajanvarauspalvelu tarjoaa mahdollisuuden varata, peruuttaa tai siirtää käyntiasiointiaikoja maistraatissa.  Maistraattien ajanvarausjärjestelmän välityksellä tarjoamat palvelut ovat maistraattikohtaisia. 

Sivun alkuun

Henkilöllisyyden toteaminen maistraatissa

Väestötietojärjestelmän tiedot eivät ole julkisia - siis kuka tahansa ei voi tarkastella eikä muuttaa väestötietojärjestelmässä olevia tietojasi. Tämän vuoksi maistraatissa asioivan asiakkaan henkilöllisyys varmistetaan aina ennen kuin henkilötietoja käsitellään.

Mikäli sinulla on voimassa oleva passi tai poliisin myöntämä henkilökortti, ota se mukaasi.

Jos sinulla ei ole sellaista, voit esittää voimassa olevan ajokortin, mutta ajokortti ei ole yhtä luotettava kuin passi tai henkilökortti. Mikään vanha tunnistusväline ei kuitenkaan kelpaa enää, jos valokuva on niin vanha, että sinua ei enää voi tunnistaa siitä - tällöin se on ensin uusittava. Asiointi maistraatissa ei onnistu esimerkiksi Kela-kortilla, kirjastokortilla, opiskelijakortilla, kauppojen bonuskorteilla eikä ulkomaisilla ajokorteilla.

Sivun alkuun

Maksaminen
 
Maistraatissa voi maksaa käteisellä, pankkikortilla tai Visa, Visa-Electron ja Master Card – maksukorteilla.

Sivun alkuun

Muita tapoja asioida

Monia asioita, esimerkiksi asiakirjojen tilaukset, voit hoitaa myös sähköisesti, maistraatin asiointisähköpostin kautta (löytyy yhteystiedoista), postitse sekä puhelimitse.
 
Maksullisen asiakirjan toimittamisesta postitse voidaan veloittaa toimitusmaksu. Jos asiakirja toimitetaan asiakkaan pyynnöstä postiennakkona, kirjattuna kirjeenä tai saantitodistuksin, veloitetaan mahdollisen toimitusmaksun lisäksi toimitustavasta aiheutuva maksu.

Sivun alkuun

 

Sähköinen asiointi ja lomakkeet

Sähköisen asioinnin kautta voit tehdä mm. muuttoilmoituksen, pyynnön avioliiton esteiden tutkinnasta, ilmoituksen etunimen muuttamisesta ja tarkistaa omat tietosi.

Edunvalvojana voit tehdä lupahakemuksen, joka liittyy esim. kiinteistön tai asunnon myymiseen ja ostamiseen tai perinnönjakoon. Jos läheisesi tarvitsee edunvalvojaa, voit tehdä ilmoituksen edunvalvonnan tarpeesta. Edunvalvonta-asioissa sähköiseen asiointiin pääset tästä . Samalla asiakkaille tarjotaan tukea edunvalvonta-asioiden sähköiseen asiointiin puhelin/chat -palvelun avulla. Tukipalvelu on avoinna arkisin 9.00 - 16.15. Edunvalvonta-asioihin on saatavilla tukea puhelin-/chat -palvelussa klo 9.00 – 16.15.
 
Kaikki sähköiset ja tulostettavat lomakkeet löytyvät sivustomme Lomakkeet- osiosta

Osa sähköisistä asiointipalveluista edellyttää turvallisuuden ja luotettavuuden takia käyttäjän sähköistä tunnistamista. Jos asiointipalvelu vaatii tunnistautumisen, näet lomakkeen sivulla tekstin "Vaatii tunnistautumisen". Tunnistautuminen tehdään joko verkkopankkitunnusten, mobiilivarmenteen tai varmennekortin avulla.

Sivun alkuun

 

Asiointipiste



Asiointipisteeksi kutsutaan asiakaspalvelupistettä, josta on saatavana vähintään kahden eri viranomaisen palveluja. Täydellisimmillään Asiointipiste on yhden luukun palvelupiste, jossa asiakas saa vireille yleisimmät julkishallinnon palvelut.

Mikkelissä ja Paraisilla maistraatin käyntiasiointipalvelu on siirtynyt Asiointipisteisiin. Ainoastaan vihkimiset ja parisuhteen rekisteröinnit suoritetaan ajanvarauksella maistraatin tiloissa (Mikkelissä Raatihuoneenkatu 5 ja Paraisilla Rantatie 30).    Kaikissa muissa asioissa käyntiasiakkaiden asiointi tapahtuu Asiointipisteissä. Asiointipisteen palveluneuvojat neuvovat ja ohjaavat tarvittaessa.

Monet Asiointipisteet toimivat kunnanviraston tai valtion virastotalon tiloissa, mutta piste voi sijaita myös kirjastossa, viranomaisten yhteisesti vuokraamissa tiloissa tai palvelua voidaan tarjota liikkuvassa ajoneuvossa.

Tarkistathan, mitä palveluita paikkakuntasi asiointipisteessä tarjotaan. Kaikilla asiointipisteillä ei ole sopimusyhteistyötä maistraatin kanssa.

Sivun alkuun

 

 

Kansalaisneuvonta


 
Tarvitsetko tietoa julkisista palveluista tai apua niiden käytössä?  Kansalaisneuvonta neuvoo sinut oikeaan palveluun, auttaa sähköisessä asioinnissa ja vastaa yleisluontoisiin kysymyksiin julkisista palveluista.

Sivun alkuun